Godło Polski
Godło Szkoły Podstawowej nr 3 w Biłgoraju

Świetlica szkolna

Świetlica jest czynna w godzinach od 07:00 do 16:30

Do świetlicy uczęszczają uczniowie z klas I â€“ III zapisanych na podstawie kart zgłoszeń, a takĹźe oczekujących na zajęcia lekcyjne lub pozalekcyjne z klas integracyjnych IV – VIII oraz z gimnazjum dowoĹźonych do naszej szkoły.

Plan pracy skorelowany jest z programem wychowawczym szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Organizując pracę grup wychowawcy dostosowują tematykę zajęć do aktualnej pory roku, obchodzonych uroczystości i Ĺ›wiąt oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Poprzez właściwy styl kierowania grupą, tworzą i modelują róşne sytuacje wychowawcze, stymulują twĂłrczy rozwĂłj dziecka i jego aktywność. Wykorzystują przy tym ciekawe rodzaje dziecięcej ekspresji. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych wdraĹźane są do przestrzegania przyjętych zasad, aktywnego w nich udziału, właściwego wyraĹźania własnych potrzeb i przekonań. Doskonalą umiejętność nawiązywania Ĺźyczliwych i kulturalnych kontaktĂłw z innymi rĂłwieśnikami oraz zgodnego współżycia w grupie.

Wychowawcy świetlicy wspierają rozwĂłj dzieci, pomagają odkrywać i rozwijać ich zainteresowania oraz zdolności, kształtują zdrowy i bezpieczny styl Ĺźycia, wyrabiają nawyki kulturalnego spędzania wolnego czasu. Rozwijają w wychowankach samodzielność, Ĺźyczliwość, wraĹźliwość na potrzeby innych zwłaszcza uczniĂłw niepełnosprawnych.

Cele i zadania zajęć wychowawczo – opiekuńczych oraz dydaktycznych:

  • zapewnienie opieki wychowankom przed i po zajęciach lekcyjnych,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie – integracja z rĂłwieśnikami,
  • organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania uczniĂłw,
  • kształtowanie empatii i zachowań prospołecznych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej, nawykĂłw aktywnego i zdrowego spędzania wolnego czasu oraz zasad kultury dnia codziennego,
  • kształtowanie wartościowych postaw i rozwijanie uczuć patriotycznych,
  • rozwijanie świadomości ekologicznej,
  • dbanie o bezpieczeństwo, zdrowie i dobre samopoczucie uczniĂłw,
  • wdraĹźanie do samodzielnej pracy własnej,
  • przeciwdziałanie agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktĂłw,
  • pomoc podczas odrabiania pracy domowej,
  • organizowanie i uczestnictwo w konkursach szkolnych i międzyświetlicowych.

W świetlicy prowadzone są następujące formy zajęć:

  • plastyczne, techniczne (rysowanie kredkami, kolorowanie, malowanie farbami, wycinanie, wydzieranie, lepienie, origami, formy przestrzenne, itp.)
  • czytelniczo-medialne (czytanie prasy dziecięcej, bajek, baśni, opowiadań, wierszy, oglądanie programĂłw i filmĂłw edukacyjnych, cykliczne zajęcia z bajkoterapii, korzystanie z programĂłw komputerowych, itp.)
  • kultura Ĺźywego słowa (inscenizacje, zabawy z zastosowaniem dramy, pogadanki,/ rozmowy na dowolny temat, zabawy typu: dokończ zdanie, opowiedz co było dalej?, itp.)
  • wzbogacające wiedzę z zakresu profilaktyki (rozmowy, pogadanki, gry edukacyjne, zabawy tematyczne, itp.)
  • rozwijające zainteresowania i pasje (zabawy tematyczne, słowno – logiczne, konkursy, quizy, krzyşówki, układanki, warcaby, szachy, gry planszowe, puzzle, itp.)
  • muzyczne (śpiewanie piosenek, zabawy ze śpiewem, improwizacje muzyczno – ruchowe), relaksacyjne, itp.
  • sportowo – rekreacyjne (gry i zabawy sprawnościowe w sali do zajęć ruchowych, na boisku szkolnym, placu zabaw), zabawy integracyjne z chustą animacyjną, spacery, itp.

Prowadzone zajęcia w Ĺ›wietlicy przez wychowawcĂłw mają walory wychowawcze i dydaktykczne oraz stwarzają moĹźliwość nawiązywania z rĂłwieśnikami nowych relacji, dzięki czemu spędzają czas w przyjaznej atmosferze.